بدنسازی و پرورش اندام
بدنسازی و پرورش اندام

بدنسازی و پرورش اندام

استروئیدهای آنابولیک(تستسترون،دیانابول،اکسی متولون)


استروئید های آنابولیک:

استروئیدهای آنابولیزان،مشتقات هورمونهای مردانه یا تستوسترون میباشد که در مقایسه با خود تستوسترون(هورمون مردساز)دارای اثرات آنابولیک بیشتر و اثرات مردانه(آندروژنیک)کمتر هستند.مصارف درمانی این گروه دارویی،شامل اختلالات عملکرد غدد جنسی مردانه،کم خونی،سرطان پستان(به عنوان داروی کمکی)آنژیوادم ارثی و آندومتریوز(بیماری زنان)،تاخیر در رشد استئوپروز(پوکی استخوان)،سوختگی و جراحی میباشد.برای درمان کوتاه مدت از انواع خوراکی نظیر متیل تستوسترون و جهت درمان بلند مدت از انواع تزریقی مانند ناندرولون استفاده میشود.نخستین گزارشات حاکی از کاربرد نابجای این داروها در ورزش به سال1950 مربوط میشود تا جایی که گروهی از وزنه برداران و بدنسازان مرتکب دوپینگ با این داروها شده بودند.پس از آن درخشش وزنه برداران روسی را در المپیک 1960 به مصرف داروهایی از این دسته نسبت دادند. استروئیدهای آنابولیزان در سال 1974 به فهرست داروهای ممنوعه اضافه شدند.

بدلیل احتمال مصرف نابجای هورمون تستوسترون توسط ورزشکاران برای فرار از نتایج آزمایش مثبت در سال1684 نسبت غلظت ادراری تستوسترون به ابی تستوسترون معادل6 به1 بعنوان حد مجاز شناخته شد و بالاتر از آن،نشانگر مصرف تستوسترون خارجی قلمداد گردید.(زیرا این ترکیب در بدن یک فرد عادی وجود دارد)خلع مدال طلای بن جانسون دونده کانادایی در المپیک1988 سئول به دلیل مصرف نابجای داروی استانوزولول و ده ها مورد دیگر از این دست نشانگر وسعت مصرف این داروها در ورزش امروز میباشد.این داروها توسط ورزشکاران جهت افزایش کارآیی ورزشی،حجم و قدرت عضلانی،ایجاد ظاهری درشت و خشن نما و بالاخره افزایش حالت تهاجمی و کاهش احساس خستگی استفاده میشوند.بیشترین میزان مصرف این داروها در رشته های بدنسازی،دومیدانی،کشتی،وزن ه برداری و فوتبال گزارش شده است.اولین گروه از اثرات جانبی این داروها،عوارض مردانه(اندروژنی)ناشی از آنها است که شامل پیدایش و افزایش جوش صورت،طاسی،تحلیل رفتن شور جنسی،تحلیل بیضه ها،تحریک پذیری،حالت تهاجمی،ژنیکوماستی(بزرگ شدن پستانها) ایجاد صفات مردانه در زنان و بالاخره عقیمی میباشد.عوارض عضلانی اسکلتی این داروها شامل تسریع بسته شدن اپی فیز استخوان ها(خط رشد) در دوران نوجوانی و جوانی و بنابراین رکورد رشد،افزایش احتمال در رفتگی استخوان،عدم تناسب عضله با زردپی و بالاخره تخریب مفاصل میباشد.

استروئیدهای آنابولیزان پس از بسته شدن اپی فیز تاثیری بر روی رشد استخوان ها ندارند.عوارض کبدی استروئیدهای آنابولیزان گسترده بوده و در زمره عوارض بلند مدت و خطرناک این داروها میباشد.این عوارض در هنگام مصرف انواع خوراکی داروها بیشتر دیده میشوند و امروزه بدلیل روی آوردن ورزشکاران به این نوع از داروها به لحاظ دفع سریعتر آنها نسبت به انواع تزریقی،متاسفانه مبزان مصرف نوع خوراکی بالا رفته است.اثر بر روی متابولیسم (سوخت و ساز)کبدی داروها و استروئیدهای درون زا،احتباس صفرا و یرقان انسدادی،نارسایی کبدی،تخریب بافت کبد و بالاخره سرطان های خوش خیم و بدخیم از جمله عوارض کبدی این داروها هستند که زمان بروز آنهاحتی تا22 سال بعد از مصرف دارو نیز گزارش شده است.دسته بندی عوارض جانبی داروهای آنابولیزان،بر روی کلیه و پروستات ایجاد میشوند که مهم ترین آنها بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات و سرطان کلیه هستند.از جمله مهم ترین عوارض قلبی-عروقی و خونی استروئیدهای آنابولیزان که به فراوانی مشاهده میشوند و بدین ترتیب افزایش احتمال بروز سکته قلبی(انفارکتوس میوکارد) و سکته مغزی،افزایش میزان انعقاد خون و افزایش تعداد سلولهای خون (پنی سیتمی) قابل ذکر هستند.علاوه بر اثرات جسمانی فوق الذکر،دسته ای از اثرات روحی-روانی نظیر افسردگی،هیجان،جنون و بالاخره اعتیاد نیز در اثر مصرف این داروها ایجاد می شوند.

برای مطالعه شرح تعدادی از استروئید های آنابولیک به ادامه مطلب مراجعه نمایید.


استروئیدهای آنابولیک چه موادی هستند؟

استروئیدهای آنابولیک موادی مصنوعی هستند که ساختمان شیمیایی آنها شبیه هورمون های جنسی مردانه (آندروژن ها) است و به این خاطر نقش های زیستی این هورمون ها را تقلید می‌کنند. آنها رشد ماهیچه های اسکلتی (اثرات آنابولیک) و نمو خصوصیات جنسی مردانه (اثرات‌اندروژنی) را تقویت می‌کنند و اثراتی دیگری نیز دارند. بنابراین ، واژه « استروئیدهای آنابولیک‌اندروژنیک » نام مناسب تری برای این ترکیبات است. به هرحال، استفاده از واژه استروئیدهای آنابولیک مرسوم شده است.

 

استروئیدهای آنابولیک در دهه 1930 میلادی جهت درمان کم کاری غدد جنسی مردان ساخته شدند. در این بیماری بیضه ها به مقدار کافی تستسوسترون (مهم ترین هورمون جنسی مردان) تولید نمی‌کنند. در نتیجه رشد ونمو واعمال جنسی بیمار مختل می‌شود. کاربرد اصلی این مواد در پزشکی، درمان به تأخیر افتادن بلوغ ، بعضی انواع ناتوانی جنسی و تخفیف ضعف و تحلیل بدن طی عفونت HIV (ویروس ایدز) و بیماری های دیگر است.

در دهه 1930 میلادی دانشمندان دریافتند استروئیدهای آنابولیک می‌توانند رشد ماهیچه های اسکلتی را در جانوران آزمایشگاهی تقویت کنند. پس از این کشف، خست وزنه برداران و بدن سازان و سپس ورزشکاران سایر رشته های ورزشی از این ترکیبات استفاده کردند. به این ترتیب، استفاده نادرست از استروئیدها نان در میان ورزشکاران شایع شد که بر نتایج مسابقات تأثیر گذاشت. تاکنون بیش از 100 نوع استروئید آنابولیک تولید شده است. در جدول زیر ترکیباتی که طور معمول استفاده می‌شوند نام برده شده است.

 

مکمل های استروئیدی چه نوع موادی هستند؟

مکمل هایی مانند دی هیدرو اپی‌اندرسترون (DHEA) و‌اندروستن دیون (آندرو) می‌توانند در بدن به تستوسترون (هورمونی جنسی مردانه) یا ترکیبات مشابه تبدیل شوند. از این رو ، بعضی عقیده دارند که آنها اثرات آنابولیک دارند واز آنها استفاده می‌کنند. اما این که چنین تبدیلی ،تستوسترون کافی را برای رشد ماهیچه ها فراهم می‌کند یا خود این ترکیبات رشد ماهیچه ها را تقویت می‌کنند، مشخص نیست. در مورد اثرات جانبی این ترکیبات نیز اطلاعات‌اندکی در دست است. به هر حال، اگر مقدار زیادی از این ترکیبات مصرف شود به طوری که سطح تستوسترون در بدن افزایش چشمگیری پیداکند، این مواد نیز همانند استروئیدهای آنابولیک اثرات جانبی خواهند داشت.

 

چرا برخی از استروئیدهای آنابولیک نادرست استفاده می‌کنند ؟

یکی از دلایل استفاده نادرست از استروئیدها، بهبود مهارت های ورزشی است. استفاده نادرست از استروئیدها، در میان بدن سازان رقابت جو، بسیار معمول است. میزان استفاده نادرست در میان سایر ورزشکاران، بسته به نوع ورزش متفاوت است.

دلیل دیگر استفاده نادرست از استروئیدها، افزایش دادن‌اندازه ماهیچه ها یا کاهش دادن چربی بدن است. افرادی که به این دلایل از استروئید ها استفاده می‌کنند، اغلب به نوعی بیماری رفتاری دچارند که درآن مردان با وجودی که مقدار زیادی ماهیچه دارند، تصور می‌کنند ماهیچه‌اندکی دارند وضعیف هستند و زنان با وجودی که لاغر هستند، تصور می‌کنند بسیار چاق هستند.

 

استروئیدهای آنابولیک چگونه مصرف می‌شوند؟

بعضی استروئیدهای آنابولیک به صورت خوراکی، بعضی به صورت تزریق درون ماهیچه ای و بعضی نیز به صورت ژل وکرم (که روی پوست مالیده می‌شوند) مصرف می‌شوند.

از آن جا که استفاده کنندگان این استروئیدها معتقدند اثری که مصرف استروئیدهای مختلف بر‌اندازه ماهیچه ها دارد از مصرف جداگانه آنها بیشتر است، به طور معمول از دو یا چند استروئید آنابولیک مختلف استفاده می‌کنند واز مخلوطی از استروئیدهای خوراکی، تزریقی وپمادهای پوستی بهره می‌گیرند.

مقداری که مصرف می‌شود ممکن است 10 تا100 برابر از مقداری که برای اهداف پزشکی تجویز می‌شود بیشتر باشد. مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک اغلب مقدار مصرف خود را طی یک دوره 6 تا 12 هفته ای افزایش می‌دهند. در ابتدای دوره از مقدار‌اندکی استفاده می‌کنند وبه کندی مقدار مصرف را بالا می‌برند.

در نیمه دوم دوره، این مقدار به کندی کاهش داده می‌شود تا به حد صفر برسد.گاهی این دوره با دوره دیگری دنبال می‌شود که در آن شخص بدون استفاده از دارو به ورزش خود ادامه می‌دهد.آنان معتقدند این شیوه، امکان میزان شدن بدن با مقادیر بالای استروئید ها را فراهم می‌سازد، اما این باورها هنوز به صورت علمی‌بررسی نشده‌اند.

 

استروئیدهای آنابولیک چه اثراتی بر سلامتی دارند؟

استفاده نادرست از استروئیدهای آنابولیک با اثرات جانبی متنوعی ارتباط دارند. بعضی از این اثرات از نظر ظاهری ناخوشایند هستند، مانند آکنه (التهاب موضعی پوست که به ظهور جوش یا زخم هایی بر پوستمی‌انجامد) ونمو پستان ها در مردان. بعضی زندگی مصرف کننده را به خطر می‌انجامد، مانند حملات قلبی وسرطان کبد. بیشتر این اثرات در

صورت توقف مصرف دارو برگشت پذیرند، اما بعضی از آنها پایدار ودایمی‌هستند.

 

1-اثر بردستگاه هورمونی

استفاده نادرست از استروئیدهای آنابولیک در تولید عادی هورمون ها اخلال ایجاد می‌کند و باعث تغییرات برگشت پذیر و برگشت ناپذیر می‌شود. تغییرات برگشت پذیر عبارتند از: کاهش تولید اسپرم وتحلیل رفتن بیضه ها.

تغییرات برگشت ناپذیر عبارتند از: ریزش مو و بزرگ شدن پستان ها. در یک مطالعه روی مردان بدن ساز مشخص شد که بیش از نیمی‌از آنان به تحلیل بیضه ها و بقیه به بزرگ شدن پستان ها دچار هستند. استروئیدهای آنابولیک در زنان باعث مرد نمایی می‌شود.‌اندازه پستان ها وچربی بدن کاهش می‌یابد، پوست زمخت وکلفت می‌شود. کلیتوریس بزرگ می‌شود و صدا کلفت و مردانه می‌شود. همچنین، با وجود ریزش موی سر، رشد بیش از‌اندازه مو در بخش های دیگر بدن دیده می‌شود. در صورت ادامه مصرف استروئیدهای آنابولیک بعضی از این اثرات برگشت ناپذیر هستند.

 

2-دستگاه اسکلتی

افزایش مقدار تستوسترون و دیگر هورمون های جنسی که در دوران بلوغ صورت می‌گیرد باعث جهشی عادی در رشد می‌شود. پس از آن، وقتی این هورمون ها به مقدار معینی رسیدند، باعث توقف رشد استخوان ها می‌شوند. در این حالت این فرد به بیشترین حد ارتفاع خود می‌رسد و پس از آن رشد طولی بیشتری نخواهد داشت. وقتی استروئیدهای آنابولیک نادرست استفاده شوند، مقدار هورمون جنسی بالا میرود که باعث توقف رشد استخوان ها پیش از زمان عادی می شود.

 

3-کبد

مصرف استروئیدهای آنابولیک با سرطان کبد وشکل گیری کیست های پر از خون در این اندام ارتباط دارد. پاره شدن این کیست ها باعث خونریزی داخلی می‌شود.

 

4-پوست

آکنه (التهاب موضعی پوست که با جوش های صورت همراه است) کیست ها وپوست وموی چرب از عوارض استفاده نادرست از استروئیدهای آنابولیک است.

 

5-عفونت

بسیاری از کسانی که استروئیدهای آنابولیک تزریقی مصرف می‌کنند، از سرنگ های غیر استریل استفاده می‌کنند یا آن ها را به صورت اشتراکی به کار می‌برند.به علاوه بعضی از این مواد به طور غیر قانونی و در شرایط غیر استریل تهیه می‌شوند. این عوامل خطر عفونت های ویروسی مانند ایدز و هپاتیت را افزایش می‌دهد. به علاوه عفونت های باکتریایی که می‌توانند باعث التهاب جدار داخلی قلب و درد وتورم در محل تزریق شوند، ممکن است به وجود آید.

 

استروئیدهای آنابولیک چه اثراتی بر رفتار دارند؟
برخی گزارش کرده‌اند استروئیدها، بخصوص در مقادیر بالا، تندخویی وستیزه جویی را تشدید می‌کنند. بعضی از مصرف کنندگان این مواد گفته‌اند که آنان اعمال تهاجمی‌(مانند برخورد فیزیکی ، سرقت مسلحانه یا استفاده از زور برای به دست آوردن چیزی) مرتکب شده‌اند. برخی نیز گزارش کرده‌اند به اعمالی مانند دزدی از فروشگاه ها وتخریب دارایی های دیگران دست زده‌اند. این افراد گفته‌اند هنگام مصرف استروئیدهای آنابولیک به این گونه اعمال ترغیب می‌شوند.  

بعضی محققان معتقدند استروئیدهای آنابولیک نمی‌توانند به طور مستقیم در این اعمال دخیل باشند و چون مدتی است تحقیقات پزشکی به ارتباط بین استروئیدها و ستیزه جویی معطوف شده است، این افراد این ارتباط را بهانه ای برای سلب مسؤولیت از خود در قبال این گونه اعمال قرار داده‌اند.

یک راه برای پی بردن به درست یا نادرست بودن این دوعقیده متفاوت، این است که به گروهی از داوطلبان به مدت چند روز یا چند هفته مقدار زیادی استروئید آنابولیک داد و سپس وضعیت رفتاری آنان را با گروه شاهد مقایسه کرد.تاکنون چهار مطالعه از این نوع انجام شده است. در سه مطالعه مشخص شد که استروئیدهای آنابولیک در مقادیر بالا تندخویی وستیزه جویی را تشدید می‌کنند، اما در یک مطالعه چنین اثری مشاهده نشد . از این رو، برخی از محققان اظهار داشته‌اند برخی استروئیدها و نه همه آنها باعث تشدید تند خویی وستیزه جویی می‌شوند

اثرات رفتاری دیگری که برای استروئیدهای آنابولیک گزارش شده است عبارتند از:سرخوشی ،افزایش انرژی ،تحریک جنسی، نوسانات روحی ، آشفتگی روحی ، فراموشکاری وگیجی.به هرحال ، هنوز مشخص نیست که استروئیدهای آنابولیک تا چه‌اندازه ای در اختلالات رفتاری واعمال خشونت آمی مؤثرند.

 

آیا استروئیدهای آنابولیک اعتیاد آور هستند؟

درصد نامشخصی از مصرف کنندگان استروئید های آنابولیک به این داروها معتاد می‌شوند وعلارغم مشکلات فیزیکی ، اثرات منفی بر روابط اجتماعی یا عصبی بودن وستیزه جویی ، به مصرف آنها ادامه می‌دهند. آنان هنگام ترک این مواد به نوسانات روحی،خستگی، بی قراری، کاهش اشتها، بی خوابی،کاهش اشتیاق جنسی و افزایش میل به استفاده از استروئیدها دچار می‌شوند . افسردگی خطرناک ترین عارضه ترک این مواد است، زیرا گاهی به خودکشی منجر می‌شود. این افراد باید زیر نظر متخصصان درمان شوند، زیرا بعضی از نشانه های افسردگی سال ها پس از قطع مصرف این داروها باقی می‌مانند.










تستسترون انانتات :




موارد مصرف‌: تستوسترون‌ در درمان‌کمبود آندروژن‌ ناشی‌ از هیپوگنادیسم‌اولیه‌، تأخیر بلوغ‌ در مردان‌، سرطان‌پستان‌، کم‌خونی‌، تأخیر در رشد، likensclerosus و میکرو سفالوس‌ به‌کار برده‌می‌شود.البته دربدنسازی به جهت عضله سازی و افزایش قدرت استفاده میشود.



مکانیسم‌ اثر: در سلول‌ بافت‌ هدف‌تستوسترون‌ توسط آنزیم‌ -5 آلفا ردوکتازبه‌ -5 آلفا دی‌ هیدروتستوسترون‌ (DHT)تبدیل‌ می‌شود. تستوسترون‌ و DHT به‌گیرنده‌های‌ درون‌ سیتوپلاسمی‌ متصل‌ ومجموع به‌ جایگاه‌های‌ خاصی‌ در هسته‌سلول‌ متصل‌ می‌شوند. کمپلکس‌ استروئیدـ گیرنده‌ نسخه‌برداری‌ را آغاز کرده‌ و درنهایت‌ سبب‌ افزایش‌ ساخت‌ پروتئین‌می‌شود.که در نتیجه منجر به افزایش ساخت عضله میشود.



فارماکوکینتیک‌: مانند سایر استرهای‌تستوسترون‌ انانتات‌ ابتدا به‌ فرم‌ فعال‌تستوسترون‌ آزاد هیدرولیز شده‌ که‌ خودممکن‌ است‌ به‌ دو متابولیت‌ اصلی‌ فعال‌DHT و استرادیول‌ تبدیل‌ شود. طول‌ اثردارو بیش‌ از سایر استرهای‌ تستوسترون‌می‌باشد و نیمه‌ عمر آن‌ حدود 10-15 روزاست‌. متابولیسم‌ دارو کبدی‌ بوده‌ ومتابولیت‌ها عمدت در ادرار ترشح‌می‌شوند. به‌دلیل‌ وجود چرخه‌ کبدی‌ ـروده‌ای‌ مقداری‌ از دارو از طریق‌ مدفوع‌دفع‌ می‌شود.



موارد منع‌ مصرف‌: تستوسترون‌ درصورت‌ وجود سرطان‌ پستان‌ در مردان‌،سرطان‌ پروستات‌، نارسایی‌ قلبی‌،بیماری‌های‌ قلبی‌ ـ کلیوی‌ حاد، خیز، عیب‌کار کبد، سابقه‌ انفارکتوس‌ میوکارد،افزایش‌ کلسیم‌ خون‌ و بزرگی‌ پروستات‌،باید با احتیاط مصرف‌ شود.



هشدارها:

1 ـ در کودکان‌ و نوجوانان‌ درحال‌ رشد خطر انسداد پیش‌ از بلوغ‌اپی‌فیزهای‌ استخوانی‌، بلوغ‌ جنسی‌زودرس‌ در مردان‌ و بروز صفات‌ ثانویه‌جنسی‌ مردانه‌ در زنان‌ وجود دارد. رشداستخوان‌ باید هر شش‌ ماه‌ توسطرادیوگرافی‌ دست‌ و مچ‌ کنترل‌ شود.


2 ـ در افراد مسن‌ احتمال‌ افزایش‌ خطربزرگی‌ یا سرطان‌ پروستات‌ با مصرف‌دارو وجود دارد.

3 ـ در مردان‌ احتمال‌ ایجاد اولیگواسپرمی‌،آزواسپرمی‌ و ناباروری‌ طی‌ مصرف‌ بامقادیر بالا وجود دارد.

4 ـ در بیماریهای‌ کبدی‌، قلبی‌ و کلیوی‌،بیماریهای‌ ایسکمیک‌ قلب‌، زیادی‌ فشارخون‌، صرع‌، میگرن‌ و متاستاز استخوان‌دارو باید با احتیاط تجویز شود.



عوارض‌ جانبی‌: احتباس‌ سدیم‌ به‌ همراه‌ ادم‌،افزایش‌ کلسیم‌ خون‌، افزایش‌ رشداستخوان‌، نعوظ غیرطبیعی‌ و مداوم‌ آلت‌تناسلی‌، بلوغ‌ زودرس‌ و انسداد اپی‌فیز قبل‌از بلوغ‌ در مردان‌، بروز صفات‌ ثانویه‌جنسی‌ مردانه‌ در زنان‌، توقف‌اسپرماتوژنز در مردان‌، نامنظم‌ شدن‌سیکل‌ قاعدگی‌ در زنان‌ و تحریک‌پذیری‌مثانه‌ یا عفونت‌ دستگاه‌ ادراری‌ در مردان‌از عوارض‌ جانبی‌ دارو هستند.



تداخل‌های‌ دارویی‌: به‌دلیل‌ افزایش‌ اثرداروهای‌ ضد انعقاد در مصرف‌ همزمان‌ باآندروژن‌ها مقادیر این‌ داروها باید براساس‌زمان‌ پروترومبین‌ تنظیم‌ شود. تنظیم‌ مقدارمصرف‌ داروهای‌ ضددیابت‌ و انسولین‌ نیزبه‌ دلیل‌ کاهش‌ قند خون‌ لازم‌ می‌باشد.مصرف‌ همزمان‌ دارو با داروهای‌هپاتوتوکسیک‌، سبب‌ افزایش‌ بروز سمیت‌کبدی‌ می‌شود. مصرف‌ مقادیر بالای‌آندروژنها به‌ همراه‌ هورمون‌ رشد انسداداپی‌فیزها را پیش‌ از بلوغ‌، تسهیل‌ می‌کند.



نکات‌ قابل‌ توصیه‌:

1ـ کارسینومای‌هپاتوسلولار و نئوپلاسمهای‌ کبدی‌ بامصرف‌ مقادیر بالا و دوره‌های‌ مصرف‌طولانی‌ مدت‌ گزارش‌ شده‌است‌.


2 ـ در مصرف‌ طولانی‌ مدت‌ احتمال‌ ایجادناباروری‌ در مردان‌ وجود دارد.



مقدار مصرف به جهت درمان‌: در درمان‌ هیپوگنادیسم‌مقدار مصرف‌ اولیه‌ 250 میلی‌گرم‌ هر 2-3هفته‌ و میزان‌ مصرف‌ نگهدارنده‌ 250میلی‌گرم‌ هر 3-6 هفته‌ از طریق‌ تزریق‌آهسته‌ داخل‌ عضلانی‌ می‌باشد. در درمان‌سرطان‌ پستان‌ 250 میلی‌گرم‌ هر 2-3 هفته‌یک‌بار تجویز می‌شود.



اشکال‌ دارویی‌:

Injection: 100 mg/ml, 250 mg/ml





 
اکسی متولون :



امروز توضیحاتی در مورد داروی اکسی متولون که در بدنسازی استفاده زیادی ازش میشه مینویسم البته این توضیحات بیشتر جنبه علمی داره و بدنسازان لازم است که حداقل این اطلاعات را از این استروئید داشته باشند.



موارد مصرف‌: اکسی‌ متولون‌ یک‌ استروئیدآنابولیک‌ است‌ که‌ مانند سایراستروئیدهای‌ انابولیک‌ در درمان‌ کم‌ خونی‌ناشی‌ از ضعف‌ شدید مغز استخوان‌ وپیشگیری‌ از عواقب‌ آنژیوادم‌ ارثی‌ و یادرمان‌ تاخیر در رشد، مصرف‌ می‌شود.که البته در بدنسازی برای افزایش حجم عضلانی وقدرت استفاده میشود.



مکانیسم‌ اثر: استروئیدهای‌ انابولیک‌ بادخالت‌ در متابولیسم‌ پروتئین‌ها و تحریک‌اشتها باعث‌ تغییر ذخیره‌ پروتئین‌می‌شوند. همچنین‌ با افزایش‌ تولیداریتروپوئیتین‌ و افزایش‌ میزان‌ گلبول‌های‌قرمز و هموگلوبین‌ باعث‌ بهبود کم‌ خونی‌می‌شوند.که در نتیجه در اثر ورزش باعث افزایش حجم عضلانی و افزایش قدرت میشود.



موارد منع‌ مصرف‌: در صورت‌ ابتلاء به‌سرطان‌ پستان‌، عیب‌ شدید کار کبد،افزایش‌ شدید کلسیم‌ خون‌ و سرطان‌پروستات‌ نباید مصرف‌ شود.



هشدارها:

1 ـ در صورت‌ وجود ناراحتی‌قلبی‌ یا سابقه‌ انفارکتوس‌ میوکارد باید بااحتیاط مصرف‌ شود.


2 ـ این‌ دارو ممکن‌ است‌ باعث‌ کاهش‌ قندخون‌ در افراد دیابتی‌ شود.



عوارض‌ جانبی‌: آکنه‌ یا روغنی‌ شدن‌ پوست‌،بزرگ‌ شدن‌ کلیتوریس‌ در زنان‌ یا آلت‌تناسلی‌ مردانه‌، خشن‌ شدن‌ صدا در زنان‌،اختلالات‌ قاعدگی‌ و رشد غیر طبیعی‌ مو،افزایش‌ نعوظ در مردان‌، تحریک‌ پذیری‌مثانه‌، حساس‌ شدن‌ پستان‌ها وژینکوماستی‌ از عوارض‌ جانبی‌ دارو هستند.و در استفادهای زیاد و طولانی مدت آسیبهای برگشت ناپذیر کبدی.



تداخل‌های‌ دارویی‌: مصرف‌ همزمان‌ اکسی‌متولون‌ با داروهای‌ ضد انعقاد ممکن‌ است‌باعث‌ افزایش‌ اثرات‌ این‌ داروها شود.مصرف‌ همزمان‌ با سایر داروهای‌ سمی‌برای‌ کبد ممکن‌ است‌ باعث‌ تشدید عوارض‌سمی‌ دارو بر روی‌ کبد شود.



نکات‌ قابل‌ توصیه‌:

1 ـ درمان‌ با دارو باید باحداقل‌ مقدار مصرف‌ شروع‌ شود.


2 ـ مصرف‌ رژیم‌ غذائی‌ متعادل‌ از نظرپروتئین‌ و کالری‌ برای‌ دست‌یابی‌ به‌ اثرات‌درمانی‌ مناسب‌ لازم‌ است‌.



مقدار مصرف‌:

بزرگسالان‌: مقدار 5mg/kg/day ـ 1مصرف‌ می‌شود. برای‌ درمان‌ کم‌خونی‌ممکن‌ است‌ به‌ 6 ـ 3 ماه‌ درمان‌ نیاز باشد.

کودکان‌: در نوزادان‌ و کودکان‌ نارس‌مقدار 18mg/kg/day یا 5mg/m2 بصورت‌مقدار واحد مصرف‌ می‌شود.



اشکال‌ دارویی‌:

Tablet : 50 mg
 
 
 
 
 
 
dianabol دیانابول:



متاندرسترولون(متان)نام دیگراین دارومیباشدکه قرص
۵ میلی گرمیاست واسترییدمحبوب وکاری میان ورزشکاران است.این محبوبیت به خاطر تاثیر فوری آن می باشد.تعداد4تا5قرص در روز می تواند موثر شود البته با عوارض آندروژنی!این دارو بصورت یک استروژن مبدل برای ذخایر آب مشکل ایجاد میکند.بااین وجود در دوز مذکور مصرف می شود.خطر ناشی از حملهءآن نیزجدی می باشد

این دارو بمدت ده سال است که در بازار با نام های زیر یافت میشود:

1-(Dianabolامریکایی)

2-(Methanروسی)

3-(Pronabolهندی)

4-(Refovitمکزیکی)
مدل روسی این دارو در درجهء بالایی قرار گرفته که ورزشکاران این را نمی دانند.تقلبی این نوع وجوددارد وهمین موضوع باعث شده که به ارزش داروی اصلی لطمه بخورد.مدل مکزیکی این دارو تزریقی25
mg/Refovit می باشدویک شیشه 50mlآن شامل 250قرص دیانابول می باشد.
مصرف کنندگان این دارو معتقدند قرص این مدل موثر تر است.قرص های دو قلوی صورتی رنگ در بسته های
500یا1000تایی نیز مورد پسند هستند.متادون مدل تایلندی این دارو است که طرفدارهای اندکی دارد.
اوکراین هم تولید کننده این دارو می باشد وطرفداران آن بسیارند .ودر بسته ۱۰۰تایی موجود است
.
به یاد داشته باشید که این دارو در بدنسازان ایران بسیار مصرف می شود
.
شایعترین عوارض این دارو بیماری های کبدی (سرطان)وهمچنین       
Gynecomastiaمیباشد .
 


نیمه عمر دیانابول:

نیمه عمر دیانابول حدود سه تا پنج ساعت است یک زمان نسبتا" کوتاه، یعنی یک روز مرتبا" سبب بالا پایین رفتن فشار خون میشود. مصرف کنندگان میتوانند همه قرصها را یکجا مصرف کنند یا آنها را بطور منظم طی ساعات روز مصرف نمایند. البته از مصرف قرصها بعد از ساعت 6 یا 7 اجتناب کنید

عوارض جانبی آندروژنی دیانابول:

عوارض دیانابول خیلی معمولند و شامل پوست چرب، جوش، افزایش موی بدن و صورت، پرخاشگری؛ حتی ممکن است سبب کچلی شود (یاد ضرب المثل هورمونی ها می افتم: کچل و بدنم کن) که البته در این مورد میتوان از قرصی به نام پروسکار (پروپشیا) استفاده کرد

دوره روزانه دیانابول:

4 یا 5 قرص (20 تا 25) میلی گرم کافی است که بر هر کسی نتایج شگفت انگیزی بدهد، بعضی افراد جسارت کرده و بیشتر مصرف میکنند که این سبب عمیق تر شدن عوارض آن میگردد، دیانابول را میتوان با هورمونهای دیگر مانند: دکا-دورابولین مصرف کرده و عوارض جانبی هم چندان بالا نخواهد رفت. برای یک حجم زیاد پشته سازی با یک هورمون بی اثر مانند: تستسترون انانتیت پیشنهاد میشود، البته با این روش عوارض جانبی بسیار بالا تر خواهد رفت البته آنقدر حجم افزایش میابد که ارزشش را خواهد داشت. همانطور که پیشتر گفته شد یک داروی کمکی میتواند به کار رود تا از عوارض دیانابول بکاهد

برخی دوره های دیانابول:

همانطور که میدانید اکثر هورمونهای خوراکی (مانند دیانابول) از نوع C17 آلفا الکیلت هستند. میدانیم که این ترکیب دیانابول را از شکسته شدن توسط کبد محافظت میکند و اجازه میدهد که همه دارو وارد خون گردد که البته این دارو برای این عضو بدن به همین علت زهراگین است و طولانی کردن دوره میتواند یک خسارت واقعی برای کبد به ارمغان آورده (همانند چند نمونه سرطان) (آقا من اینا رو از خودم در نمیارم، اینها همش علم که کسی از آن مطلع نیست)، بنده پیشنهاد میکنم در طول دوره چند بار به پزشک مراجعه کرده و آنزیمهای کبدی را چک کنید (نه درد و نه پول زیاد لازم داره) بنابراین دوره ها باید کوتاه و حد اکثر تا 8 هفته باشند تا این عوارض کم شود. یرقان (زردی) اولین نشانه آسیب کبد است پس مراقب زرد شدن سفیدی چشم خود یا پوست بدنتان باشید. در صورت برخورد کردن با این عارضه سریعا" مصرف را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید تا از عوارض پایدار کبدی جلوگیری شود.

دوره دیانابول بطور معمول 200 قرصی میباشد. (((( دوره عالی پشته سازی با پریمربلان و ناندرلون است

دیانابول و بولدنون (اکوپیز) :
این نکته قابل عرض است که دیانابول از لحاظ ساختاری همانند بولدنون است و تنها در یک C17 آلفا آلکیل تفاوت دارد. البته این دو تاثیر بسیار متفاوتی در بدن میگذارند؛ بولدنون بسیار ملایم است و استفاده کنندگان معمولا" این دارو را بدون نیاز به آنتی استروژن مصرف میکنند. بنابراین یک پشته سازی با این دو هورمون بسیار عالی است.

نتیجه گیری:
خوب اینم در مورد این قرص معجزه آسا و زهراگین بهتر است بدانید دیانابول به علت خواص استروژنیکی قوی تاثیر نزدیکی در آسیب دیدگی کبدی دارد و باور کنید کسی را دیدم که تنها با مصرف 300 تا متان روس 5 میل تا چندین سال روی بدنش جوشهای چرکین میزد که آثار زخمهای آنها حتی پس از گذشت سالها باقی است. ((پس قبل از گرفتن دیانابول بروید دنبال پروپشیا و کارسیل و HCG و کلامید))

بدانید تنها با مصرف این مواد میتوانید قسمتی از سلامت از دست رفته خودتان را بازیابید.







دکا دورابولین (ناندرلون دکانوات)Deca Durabolin



دکا دورابولین نام تجاری استروئید تزریقی ناندرلون دکانوات است که توسط شرکت دارو سازی اورگانون انتخاب شده است . این استروئید دارای نوعی ترکیب شیمیایی است که ظرف مدت طولانی اثر می کند.گفته میشود استر دکانوات به تدریج و ظرف مدت سه تا چهار هفته در بدن آزاد می شود . البته این مطلب از نظر تئوری صحیح است اما تحقیقات بیشتر نشان میدهد پارامترهایی که پس از تزریق دارو عمل می کنند طوری هستند که یک یا دو هفته پس از تزریق ناندرلون این ماده به کندی در بدن اثر می کند. زمانی که دفعات تزریق ناندرلون افزایش می یابد مسلما داروی مورد نظر به مدت طولانی تری در بدن فعال باقی می ماند . ناندرلون یک استروئید آنابولیک است که در سطح وسیعی در جهان تولید میشود و کار برد بسیاری دارد .علت شهرت این استروئید بخاطر آن است که خواص متعددی را از خود نشان می دهد. ساختمان شیمیایی ناندرلون به تستوستوون شباهت دارد اما ناندرلون فاقد اتم کربن در موقعیت نوزدهم است و به همین دلیل نام دیگر 19-نور تستوسترون برای آن انتخاب شده است . نتیجه چنین تغییر ساختمانی این است که خواص آندروژنی این استروئید ضعیف تر از تستوسترون می شود.زمانی که ناندرلون وارد بافت های آندروژنی می شود به متابولیت قوی تر تجزیه نمی شود و همانطور که اطلاع دارید این از جمله مشکلات قابل توجهی است که در مورد تستوسترون وجود دارد.اگر چه ناندرلون تحت همان آنزیم احیا کننده ای قرار می گیرد که DHTرا از طریق تستوسترون تولید می کند (آنزیم احیا کننده 5-آلفا)اما نتیجه ای که در این مورد حاصل می شود دی هیدرو ناندرلون (dihydronandrolone) است. این متابولیت ضعیف تر از ناندرلون است و به همین دلیل کمتر موجب بروز عوارض جانبی ناخوشایند آندروزنی می شود. عوارض جانبی چون چرب شدن پوست ، رشد موی بدن و صورت و ریزش موی سر به ندرت اتفاق می افتد . البته مصرف این ماده نیز مانند سایر استروئید ها با فعالیت آندروژنی همراه است اما تنها چیزی که این مسئله را امکان پذیر می سازد این است که ناندرلون با دوز بالاتر از سطح نرمال مصرف می شود.ناندرلون نیز میل چندانی نسبت به تبدیل به استروژن از خود نشان نمی دهد. در واقع تخمین زده می شود این میل ترکیبی 20 درصد میل ترکیبی تستوسترون می باشد.

اگرچه کبد می تواند ناندرلون رت به استرادیول تبدیل کند اما اگر ناندرلون وارد مناطق فعالتری شود که آروماتاز استروئید در آنجا صورت می گیرد (مثل بافت چربی)مسلما کمتر در معرض چنین فرایندی قرار می گیرد. بنابر این زمانی که از ناندرلون استفاده می کنید دیگر نیازی نیست نگران عوارض جانبی استروژنی باشید. به همین دلیل مصرف آنتی استروژن ضروری نیست . عارضه جانبی بزرگ شدن سینه هم فقط باعث نگرانی افراد حساس می شود. مشکل جذب یا عدم دفع آب هم نگران کننده نیست . البته عارضه جانبی جذب آب می تواند ظاهر شود اما فقط در اثر افزایش دوز مصرف اتفاق می افتد.برای اینکه احتمال بروز این عارضه جانبی را کاهش دهید پروویرون یا تاموکسیفن را به دوره دارو اضافه کنید.مسلما ناندرلون از جمله استرئیدهای بسیار بی خطر است . زمانی که عوارض جانبی دکا دورابولین را با نتایج حاصله از مصرف آن مقایسه می کنیم متوجه میشویم بهترین استروئید موجود است .در تحقیقاتی که راجع به HIV صورت گرفته است مشخص شده که دکا می تواند وزن از دست رفته بیماران را به آنها برگرداند و اثرات مثبتی روی سیستم ایمنی بدنشان ایجاد کند.
دکادورابولین با تقویت سریع عضلات همراه نیست . البته خصوصیات قابل توجهی در زمینه تقویت عضلات دارد اما مثل سایر استروئیدها نیست. بنابر اینئ خواص ضعیف این استروئید باعث می شود در دوره های طولانی تر مصرف شود.بطور کلی میتوان گفت میزان افزایش وزن عضلات که در اثر مصرف دکا بوجود می آید نصف رقمی است که در اثر مصرف تستوسترون حاصل می شود.اگر چه ناندرلون به مدت طولانی در بدن فعال باقی می ماند اما معمولا هفته ای یک یا دو مرتبه تزریق می شود .دوز مصرف آقایان معمولا بین 200 تا 600 میلی گرم است.دکا دورابولین از جمله استروئید های معروفی است که بانوان ورزشکار بخوبی آن را میشناسند اما دوز تزریق هفتگی آنها کمتر از دوز تزریق آقایان است و معمولا به سطح 50 میلی گرم میرسد.اگر چه دکا دارای خواص آندروزنی کمتری می باشد اما گاهی اوقات خانمها با مصرف این این ترکیب با علایم و صفات ثانویه مردانه مواجه میشونداگر نگران بروز چنین مشکلاتی هستید بهتر است ناندرلون دورابولین( فنیل پروپیونات) را انتخاب کنید زیرا این ترکیب فعالیت کوتاه تری دارد .این دارو فقط تا چند روز در بدن فعال باقی می ماند و اثرات آندروژنی آن نیز کاهش میابد.

آنچه که موجب ایجاد نگرانی در مصرف دکا دورابولین می شود مقدار تستوسترون آندروژنی است که بویژه پس از دوره های طولانی ظاهر می شود. بنابر این یکی از اقدامات خوبی که در پایان دوره درمانی باید انجام دهید این است که داروهای کمکی را به دوره مصرف اضافه کنید.

دکا که یک آنابولیک قابل قبول و مؤثر میباشد به خوبی در دوره های تقویت حجم عضلات گنجانده شده و نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد. ترکیب دکا و دیانابول به خوبی با هم اثر کرده و رشد خوب و هر چه بیشتر عضلات را به همراه دارد.البته می توانید از آندروژن قوی تری مثل آندرول 50 یا تستوسترون در کنار آن استفاده نموده وبه نتایج بهتری دست یابید .زمانی که آندروزن با دکا ترکیب میشود دوز مصرف کاهش میابد .در ضمن پس از قطع آندروژن میتوانید به مدت چند هفته دکا مصرف کنید و این روند را ادامه دهید .با این روش میتوانید ورم و پف پوستی که در اثر مصرف آندروژن حاصل می شود را تا حدودی به سفتی عضله منجر کنید ودر نتیجه عضلات از ظاهر کیفی بهتری برخوردار میشوند. به این نکته توجه داشته باشید که طی مدتی که تحت پوشش درمان با دکا قرار می گیرید تولید تستوسترون آندروژنی از سر گرفته نمی شود و به همین دلیل مصرف داروهای کمکی ضروری است.


مکانیسم اثر : استروئیدهای آنابولیک روندهای کاتابولیکی را عکس نموده و توازن منفی نیتروژن را بوسیله تحریک اشتها و جلوگیری از تجزیه پروتئین ( در صورت دریافت مناسب پروتئین و کالری ) ایجاد می نمایند . خاصیت خونسازی : ناندرولون تولید اریتروپوئیتین توسط کلیه را تحریک می نماید که به افزایش میزان و حجم گلبولهای قرمز خون منجر می شود .

موارد مصرف: در پوکی اســتخوان و سـرطان متـاستاتیک پـستان در بـعد از دوران یائسگی و نیز کم خونی نـاشی ازبی کفایتی کلیه استفاده می گردد مصرف این دارو بصورت تزریق عمیق عضلانی می باشد .مقدار مصرف دارو را پزشک معین می نماید . از خود درمانی پرهیز نمایید .

موارد منع مصرف: مردان مبتلا به سرطان پستان ، بیماریهای کبدی ، بیماری خونریزی غیر طبیعی و تشخیص داده نشده واژن . شدید کلیوی یا قلبی ، دوران حاملگی یا شیردهی ، هشدار ها و احتیاط ها: نارسایی های قلبی – عروقی ، نارسایی کلیوی ، بیماری کبدی ، در بیمارانی سرطانی که تحت مداوا می باشند . بیمارانی میگرنی و دیابتی

عوارض جانبی: پیدایش خصوصیات مردانه در زنان ، بم شدن صدا و بزرگ شدن کلیتوریس ، قاعدگی نامنظم ، آکنه ، پوست چرب ، پرمویی ، ( در مردان ) بسته شدن زودرس اپی فیزاستخوان ، نعوذ مکرر و مداوم ، بزرگ شدن آلت تناسلی ، بزرگ شدن پستان و ناتوانی ***ی ، گاستروآنتریت ، مسمومیت کبدی و یرقان قابل برگشت ، درد و سفتی در محل تزریق . استفاده نابجا از این دارو با دوز بالاکه بیشتردر بدن سازی وتوسط ورزشکاران انجام میشود عوارض جدی مانند نارسائی وبدخیمی های کبد-تصلب شرائین وافزایش خطرات قلبی-عروقی-برهم زدن تعادل قندخون وانواع مشکلات ***ی رابه دنبال خواهدداشت.لذاازمصرف بی رویه وخودسرانه دارو بپرهیزید 





اﺳﺘﺮوﺋﯿﺪھﺎی ﻣﺨﻠﻮط(ﻣﯿﮑﺲ)


اﯾﻦ داروها  از ﺗﺮﮐﯿﺐ اﻧﻮاع اﺳﺘﺮهای ﺗﺴﺘﻮﺳﺘﺮون ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﺧﻮاص اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ بهتر و دوام اﺛﺮ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯿﺸﻮد.هرآﻣﭙﻮل ﺑﺎ ﻣﯿﻠﯽﮔﺮﻣﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻘﺪار ﺧﺎﺻﯽ از هر ﻧﻮع اﺳﺘﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ از مهمترین اﻧﻮاع آن ﻣﯽ ﺗﻮان به ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن و اوﻣﻨﺎدرن اﺷﺎره ﮐﺮد.

در ادامه به معرفی دو ﻧﻮع از استروئیدهای میکس که مهمترین و ﭘﺮﻣﺼﺮف ﺗﺮﯾﻦ آنها را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯿﺪهند می پردازیم.



Sustanon  250  vials (250mg/1ml)سوستانون


اﯾﻦ دارو ﻣﺨﻠﻮﻃﯽ از۴ ﻧﻮع ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺗﺴﺘﻮﺳﺘﺮون ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ که ﺑﺎهم واﮐﻨﺶ وﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺜﺒﺖ وﺧﻮﺑﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دهند. ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن در ﺧﻮن دوره ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﺎﻻﯾﯽ دارد و ﺑﺴﯿﺎر داروی ﭘﺮ ﻃﺮﻓﺪاری درﺑﯿﻦ ﺑﺪﻧﺴﺎزان ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن ﯾﮏ داروی ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮﺛﺮ دراﻓﺰاﯾﺶ ﻗﺪرت و ﺣﺠﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن دراﺑﺘﺪا ﺑﺎ دوز ﻣﺼﺮﻓﯽ ۲۵۰ ﺗﺎ ۵۰۰ ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم هر ۱۰روز ﯾﮑﺒﺎر ﺣﺎﺻﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد زﯾﺮا دوره اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن ﻧﺴﺒﺖ به ﺳﺎﯾﺮ اﺳﺘﺮها ﻧﻈﯿﺮ استرهای اﻧﺎﻧﺘﯿﻨﺖ و ﺳﯿﭙﯿﻮﻧﺎت که ﻧﯿـﺎز به ﺗﺰرﯾﻖ هفتگی دارد ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻮده و ﺑﺮای ﻣﺒﺘﺪﯾﺎن ﻧﯿﺎزی به ﻣﺼﺮف هرهفته ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ﮔﺰارش ﺷﺪه که ﺗﺰرﯾﻖ ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن هر ۱۰ روز ﯾﮏ ﺑﺎر بهترین اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ را دارد. همچنین ﻋﻮارض ﺟﺎﻧﺒﯽ دراین دارو ﮐﻤﺘﺮ ﺑﺮوز ﻣﯿﮑﻨﺪ و به همین دلیل  ﯾﮏ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻣﻌﺠﺰه آﺳﺎ ﺑﺎ ﻋﻮارض ﺟﺎﻧﺒﯽ به ﻣﺮاﺗﺐ ﮐﻤﺘرﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. همچنین گفته ﻣﯽ ﺷﻮد ﻣﺨﻠﻮط ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن  ﮐﻤﺘﺮ به ﺳﻼﻣﺖ ﻏـﺪد داﺧﻠﯽ آﺳﯿﺐ ﻣﯿﺮﺳﺎﻧﺪ و ﺗﺮﺷﺢ آﻧﺘﯽ ﺑﺎدی های ﺑﺪن که در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﺼﺮف داروهای ﺧﺎرﺟﯽ در ﺑﺪن ﺗﺮﺷﺢ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻤﺘﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.





ﺑﻄﻮریکه در ﻣﻮرد ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻋﻮارض ﺟﺎﻧﺒﯽ ﯾﺎ و ﺟﻮدﻧﺪارد و ﯾﺎ در ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﻘﺪاروﺟﻮد دارد(البته نه در دوزهای ﺑﺎﻻ) هرﭼﻨﺪ که ﺧﺸﻮﻧﺖ که اﺻﻠﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﺎرضه رﻓﺘﺎری ﻣﺼﺮف اﺳﺘﺮوﺋﯿﺪهاست، درﺑﺮﺧﯽ از ورزﺷﮑﺎران ﻣﺸﺎهده ﻣﯽ ﮔﺮدد.

دوره های ﺣﺠﻢ ﯾﺎ پشته ﺳﺎزی از ﻣﺨﻠﻮط ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ داروهای آﻧﺎﺑﻮﻟﯿﮏ ﺧﻮراﮐﯽ ﻣﺜﻞ : ﻗﺮص وﯾﻨﺴﺘﺮول و اوﮐﺲ آﻧﺪرﻟﻮن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ کهﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮد هنوز هم ﻋﻮارض اﺳﺘﺮوژﻧﯽ در ﺣﺪ ﭘﺎﯾﯿﻨﯽ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻤﺎﻧﺪ .

هر آﻣﭙﻮل ﺳﻮﺳﺘﺎنون ۲۵۰ ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺷﺎﻣﻞ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت (اﺳـــﺘﺮهای) ﺗﺴﺘﻮﺳﺘﺮون به ﺷﺮح زﯾﺮﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ :


       ‫‪Testosterone propionate                                    ‫‪30 mg

       ‫‪Testosterone phenylpropionate                          ‫‪60 mg

       ‫‪Testosterone isocaproate                                   ‫‪60 mg

       ‫‪Testosterone decanoate                                   ‫‪100 mg


در ﻣـﻮرد ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻓﻮق ﮔﺰارش ﺷﺪه که ﻣﻮﺛﺮﺗﺮﯾﻦ ﺗﺮﮐﯿﺐ اﺳﺘﺮوﺋﯿﺪی از اﺳﺘرهای ﺗﺴﺘﻮﺳﺘﺮون ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﭘﺲ ازﺷﺮوع دوره ﺗﺎ ﯾﮏ ﻣﺎه از هرﺗﺰرﯾﻖ،در ﺑﺪن ﻓﻌﺎل ﺑﻮده و ﺣﺪودا ٣ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﻌﺪاز ﺗﺰرﯾﻖ هرﻧﻮﺑﺖ ﻣﯽﺗﻮان اﺛﺮآن راﺣﺲ ﮐﺮد که اﯾﻦ اﺛﺮﺳﺮﯾﻊ ﻣﺮﺑﻮط به اﺳﺘﺮ پروپیونات ﻣﻮﺟﻮد در آن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ از اﯾﻦ رو زﻣﺎن ﺗﺰرﯾﻖ ﺣﺪود ﺳﺎﻋﺖ ۱۰ تا۱۲  ظهر ﺑﺮای ﺗﻤﺮﯾﻦ ﺣﺪود ﺳﺎﻋﺖ ۱۶ تا ۱۸ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و البته ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪاﻧﯿﺪ به ﻋﻠﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﻓﺸﺎرﺧﻮن ﭘﺲ از ﺗﺰرﯾـﻖ بهتر اﺳـﺖ ﺑﻌـﺪ ازﺳﺎﻋﺖ ۱۹ به هیچ وجه ﺗﺰرﯾﻖ ﻧﺸﻮد.ﭼـﻮن ﺷﻤﺎ درهنگام اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﯿﮑﻞ ﻓﺸﺎر ﺧﻮن و اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ دارو ﺧــﻮاب هستید و اﻣﮑـﺎن سکته ﻗﻠﺒﯽ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺎگهانی ﻓﺸﺎر ﺧﻮن در ﺧﻮاب ﭼﻨﺪ ﺑﺮاﺑﺮ ﺧﻮاهد ﺷﺪ .

اﺳﺘﺮهای فنیل ﭘﺮوﭘﯿﻮﻧﺎت و اﯾﺰوﮐﺎﭘﺮﯾﺖ درﺧﻮن ﺗﺎ ٢ اﻟﯽ ٣هفته ﺑﺎﻗﯽﻣﺎﻧﺪه و اﺛﺮ آﻧﺎﺑﻮﻟﯿﮏ درازﻣﺪت دارو را ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ واﺳﺘﺮ ﺗﺴﺘﻮﺳﺘﺮون دﮐﺎﻧﻮات ﺗﺎ ﺑﯿﺶ از ﯾﮏ ﻣﺎه ﻓﻌﺎل ﺑﻮده که ﺑﺎدوام ﺗﺮﯾﻦ اﺳﺘﺮ ﻣﻮﺟـﻮد در ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻓﻮق اﺳﺖ .

ﺗﻌﺪاد زﯾﺎدی از ورزﺷﮑﺎران به ﻋﻠﺖ وﺟﻮد ﭼﻨﺪ ﻧﻮع اﺳﺘﺮﺗﺴﺘﻮﺳﺘﺮون درﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن آن را داروﯾﯽ آﻧﺎﺑﻮﻟﯿﮏ ﺑﺴﯿﺎر ﺧﻮب دانسته و ﻃﺮﻓﺪاران زﯾﺎدی دارد وﻟﯽ ﻧﺒﺎﯾﺪ از ﺧﺎﻃﺮ ﺑﺮد که هیچ داروی اﺳﺘﺮوﺋﯿﺪی ﺑﺪون ﻋﻮارض آﻧﺪروژﻧﯽ وﺟﻮد ﻧﺪارد و اﯾﻦ ﯾﮏ واﻗﻌﯿﺖ اﺳﺖ .

ﻋﻮارض آﻧﺪروژﻧﯿﮏ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﮐﻢ دارو ﻓﻮق (البته ﻧﺴﺒﺖ به ﺧﺎﺻﯿﺖ آﻧﺎﺑﻮﻟﯿﮏ) ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯿﺸﻮد که ﻋﻮارﺿﯽ ﭼﻮن ﺣﺒﺲ آب وﻧﻤﮏ (ﭘﻔﮑـﯽ ﺑﻧﻈﺮ رﺳﯿﺪن ﺑﺪن ﯾﺎ همان ﮔﻮﺷﺘﯽ ﺷﺪن) وژﻧﯿﮑﻮﻣﺎﺳﺘﯽ(ﺑﺰرگ ﺷﺪن سینه ها در ﻣـﺮدان)ﮐﻤﺘﺮ در ﺑﯿﻦ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه های ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن دﯾﺪه ﺷﻮد از اﯾﻦ رو ﻧﺴﺒﺖ به اﺳﺘﺮهای ﻣﺜﻞ اﻧﺎﻧﺘﯿﺖ و ﺳﯿﭙﯿﻮﻧﺎت ﺗﺮﺟﯿﺢ داده ﻣﯿﺸﻮد .ﻋﻮارض ﺟﺎﻧﺒﯽ ﻣﺼﺮف ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن که ﺑﯿﺸﺘﺮ آنها درﻣﻮرد ﺳﺎﯾﺮ اﺳﺘﺮوﺋﯿﺪها ﻧﯿﺰ ﮐﻢ وﺑﯿﺶ ﺻﺪق ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺷﺎﻣﻞ:ﮐـﺎهش ﮔﻠﻮﺑﻮل ﺳﻔﯿﺪ وﺿﻌﻒ سیستم اﯾﻤﻨﯽ ﺑﺪن که در اﺛﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﯿﺶ ازﺣﺪ ﮔﻠﻮﺑﻮل ﻗﺮﻣﺰ ﺗﻮﻟﯿﺪی که به واسطه ﻣﺼﺮف اﺳﺘﺮوﺋﯿﺪها ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ وهمچنین ﺣﺎﻟﺖ تهوع ﭘﺲ از ﺗﺰرﯾﻖ،ﺧﺸﻮﻧﺖ، اﻓﺰاﯾﺶ ﻓﺸﺎرﺧﻮن، ﺑﻢ ﺷﺪن ﺻﺪا، ﺣﺒﺲ آب وﻧﻤﮏ و ژﻧﯿﮑﻮﻣﺎﺳﺘﯽ وﻏﯿﺮه ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ﻧﯿﺮوﻣﻨﺪﺗﺮﯾﻦ و اﺛﺮﺑﺨﺶﺗﺮﯾﻦ دوره در دوران ﺣﺠﻢ ﻣـﺼﺮف ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن ﺑﺎ اﮐﺴﯽ ﻣﺘﺎﻟﻮن ودﯾﺎﻧﺎﺑﻮل ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ که اﻓﺰاﯾﺶ ﺣﺠﻢ وﻗﺪرت ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎدی دارد وﻟﯽ ﺧﺎﺻﯿﺖ آﻧﺪروژﻧﯽ آن هم به ﻣﺮاﺗﺐ ﺑﺎﻻ و ﻣﻀﺮ اﺳﺖ.همچنین ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﺮای ﺗﻔﮑﯿﮏ ﺑﯿﺸﺘﺮ و ﺿﺮرﮐﻤﺘﺮ ﺑﺎ وﯾﻨﺴﺘﺮول و ﯾﺎ ﭘﺎراﺑﻮﻻن ﻧﯿﺰ ﻣﺼﺮف ﮔﺮدد .

اﺛﺮ ﺑﺨﺶ ﺗﺮﯾﻦ دوز ﻣـﺼﺮﻓﯽ ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن ۲۵۰ ﺗﺎ ۷۵۰ ﻣﯿﻠـﯽ ﮔـﺮم (١ ﺗــﺎ ۳ آﻣﭙﻮل) درهفته ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ که البته دوزهایی ﺣﺪود ۳۰۰۰ ﻣﯿﻠﯽ ﮔﺮم درهفتهﻧﯿﺰ وﺟﻮد دارد که ﺟﺰاﻓﺮاﯾﺶ ﻋﻮارض ﺟﺎﻧﺒﯽ وﺻﺪﻣﺎت ﺟﺴﻤﯽ ﻣﻨﺠﺮبه ﻣﺮگ ﭼﯿﺰی به همراه ﻧﺪارد !

ﯾﮏ ﻧﻤﻮنه از دوره ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺳﻮﺳﺘﺎﻧﻮن در زﯾﺮ آورده ﺷﺪه اﺳﺖ :

Sustanon mg/week

Week

250

1

500

2

500

3

750

4

750

5

750

6

500

7

500

8

 

 

نظرات 7 + ارسال نظر
syavashsyavashi@gmail.com پنج‌شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 10:37 ب.ظ

سلام از کجا باید خرید :

امیر سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 11:07 ب.ظ

بسیار عالی. مطالبتون خیلی بدردم خورد ممنونم ازتون .خداقوت

x سه‌شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 06:19 ق.ظ

سلام.میشه استرویید ها رو با قرص های فشار خون مثل لوزار مصرف کرد؟

امیر یکشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 05:05 ب.ظ

با سلام سوستانون و دیانابول به مدت 1 ماه میخوام مصرف کنم .... 20 میلی گرم دیانابول در روز ..... 5 روز یکبار 1 سوزن 250 میلی گرم سوستانون .... به نظرتون عوارضش کمه ..... لطفا جواب بدین ..... چیکار کنم.... ?

علی گل محمدی شنبه 16 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 12:46 ب.ظ

سلام

احسان پنج‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 12:42 ق.ظ

متشکراز اطلاعات خوبی که در اخیتار ما گذاشتی......................

ugd چهارشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:36 ق.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد